Bevers (4-7 jaar)

De jongste speltak startte eind 1986 en ook landelijk bestaat deze speltak nog niet lang. De Bevers vonden hun oorsprong in Canada, waar veel belangstelling bleek te bestaan onder de jongste kinderen voor Scouting. Aangezien het welpen- en kabouterspel voor deze leeftijdsgroep nog te moeilijk was, besloot men er een compleet nieuw spelaanbod voor te ontwerpen. Dit werd opgezet rond de bever, een daar veel voorkomend knaagdier. Aangezien de bever in ons land weinig algemeen is, heeft Scouting Nederland het spel aangepast aan onze omstandigheden. Bevers zijn jongens en meisjes van 4 tot 7 jaar oud; hun speltak telt maximaal zo'n 16 kinderen.

De belangrijkste persoon in Hotsjietonia is Stuiter, een kind van dezelfde leeftijd als de Bevers en hun belangrijkste speelkameraadje. Stuiter woont samen met andere themafiguren in Hotsjietonia, waaronder: Steven Stroom, Stanley Stekker, Noa, Sterre Stroom, Rozemarijn, Rebbel, Professor Plof, Bas Bos, Fleur Kleur en Keet Kleur.

Elk themafiguur sluit precies aan op de belevingswereld van de Bevers en hebben een eigen "specialiteit", bijv. Fleur Kleur: zij is vooral creatief terwijl Stanley Stekker meer van het prutsen is met technische dingen. Bas Bos is vervolgens meer van het buitenleven en het verzorgen van de dieren, samen met zijn vrouw Rebel.

Gezien de leeftijd van de kinderen spelen de Bevers een iets korter durend spelprogramma dan de andere speltakken: ongeveer anderhalf uur. Ook gaan zij nog niet op zomerkamp, wel hebben ze een kamp op ons scouting gebouw met overnachting, waar ze dan in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen wennen aan het van-huis-zijn.

De bevers draaien iedere zaterdagochtend van 10.00 tot 11.30 uur op ons gebouw "Hk de Spinel".